Virtual Reality Denmark

Virtual Reality i et historisk perspektiv

Det ville være let at antage, at teknologien bag VR er blevet født i de sidste par år.
Men der er en stor forskel på de teknologiske spring, som VR har taget de sidste par år (baggrunden for at VRDK blev stiftet tilbage i 2015) og den videnskabelige baggrund for, hvordan VR påvirker hjernen.

I 1838 opdagede Charles Wheatstone, hvordan den menneskelige hjerne behandler 3D billeder.

101 år senere, tog William Gruber patent på “The View-Master”, som bruger den samme teknologi, der nu er baggrunden for Google Cardboard VR briller og andre lav-pris VR briller.

Der er dog stadig en markant forskel på, hvordan hjernen opfangede VR, og hvor langt den teknologiske udvikling var.
I 1950’erne arbejde NASA og det amerikanske militær med VR i forhold til træning og simulation, men teknologien var dog langt fra, hvad vi ser i dag.

Hvis man ønsker at ramme præcis, hvornår VR havde sit gennembrud, – omend et kommercielt gennembrud – skal vi hoppe helt til 2012, hvor Palmer Luckey skabte Oculus.

Hvordan fungerer Virtual Reality?

Alle børn og voksne ved, at den menneskelige krop har 5 sanser, eksempelvis hørelse og syn.
Hvilket også er de 2 sanser de fleste ville forbinde med VR.

Men mennesker har langt mere end 5 sanser. Der er eksempelvis en sans for balance.
(Noget vi i Virtual Reality – Danmark har oplevet på egen hånd, kan blive udfordret igennem VR).

Den menneskelige krop har mellem 14 og 20 sanser (afhængig af, hvordan man klassificere dem).
Alle disse sanser sammenlagt, og hvordan ens hjerne behandler de forskellige indtryk fra dem, skaber den virkelighed som vi kender.  

Så når man udfordrer denne virkelighed gennem en computersimulation vil hjernen begynde at behandle den nye “falske” eller virtuelle virkelighed, som ens faktiske virkelighed.

Det er ikke et nyt koncept. De fleste kender følelsen af at være fanget af et TV. Ens hjerne ved godt, at de store monstre på skærmen er falske, men dine sanser reagere alligevel på dem.

Med VR er der en ekstra faktor i form af, hvad der i VR verdenen kaldes “presence” – Som er den faktiske følelse af at være tilstede.
Du ved teknisk set godt, at du står i din stue derhjemme, men din krop tror den er på bunden af havet omringet af smukke havdyr.

Skal man bruge tekniske udtryk er Virtual Reality et computergenereret 3-dimensional miljø skabt gennem en digital motor.

Virtual Reality for virksomheder

Et spørgsmål man i denne branche ofte får er: Hvor og hvordan kan vores virksomhed bruge Virtual Reality?

For at citere Pablo Picasso:

Alt du kan forestille dig er virkeligt

Det lyder måske som ønsketænkning at sige at alt er muligt med VR, men faktum er at vi hos VRDK altid svare på ovenstående spørgsmål med “alle steder og i alt”.

Vi har arbejdet med en bred vifte af kunder, hvor vi har skabt forskellige løsninger, der har skabt værdi for deres virksomhed.
Alt fra mellemstore industrivirksomheder, detailhandlere, institutioner og konsulenthuse har set værdien som VR kan skabe.

Markedsføring er naturligvis et åbenlyst område og direkte videre til optimering af læringsprocesser – Og alt andet imellem

Hvordan VRDK arbejder

Som en af de første virksomheder på det danske marked, der begyndte at arbejde med denne teknologi har VRDK skabt et bredt og internationalt netværk af samarbejdspartnere. Dette er hovedstenen i vores forretning: At altid sikre vores kunder får den bedste løsning muligt til den bedste pris.

Vi ser det som vores fornemmeste opgave at guide vores kunder gennem hele processen. Fra idé til eksekvering er vi med på hvert eneste skridt.
A-Z til løsningen er fuldt implementeret.  

Vi er erfarne konsulenter med forståelse for både teknologiens muligheder, men endnu vigtigere en dyb forståelse for markedet og hvordan VR teknologien kan skabe mest værdi for vores kunder.

Vi er altid klar til at tage en snak om, hvordan jeres virksomhed kan udnytte de mange fordele i VR.

Dertil kan I altid tage et blik på vores kundeportefølje og læse nogle af vores referencer her.