De seneste to uger hos VRDK har været præget af messer, og et hav af 3D scanninger.

Ved Carl Ras messen i Brøndbyhallerne trak VRDK’s medbragte Oculus Rift stor opmærksom fra messens mange besøgende gæster. Her var det nemlig muligt at prøve The Climb, som er et klatrespil der både sætter ens koordination, udholdenhed og ikke mindst højdeskræk på prøve. Spillet blev med stor begejstring oplevet af både mænd og kvinder i alle aldersgrupper, og den medbragte fladskærm gjorde det muligt for tilskuere at følge med i deltagernes oplevelser. For nogle var det skrækindjagende nok at følge det på skærmen, mens andre blev så nysgerrige at de bare måtte prøve det.

I samme uge var vi også tilstedeværende ved en digitaliserings messe i Odense. Her var det muligt, for de der turde, at gå planken ud i Richies Plank Experience på HTC Vive. Også her blev deltagernes modighed sat på prøve, da spillet også i den grad er en indlevende oplevelse der nærmest lindrer enhver form for højdeskræk hos de deltager, som turde at hente kagen for enden af planken.

CopenXrealities

Ikke mindst deltog VRDK også ved CopenXrealities, hvor fokus var rettet imod hvordan Virtual & Augmented Realities vil influere nuværende virksomheder, men også dets indvirken på sociale og kulturelle strukturer. Vi havde medbragt to forskellige indblik i, hvad vi i øjeblikket især arbejder på hos VRDK.

Det ene var et AR projekt, som havde til formål at illustrere at AR ikke behøver at være noget der er kompliceret at arbejde med eller koster spidsen af en jetjager. Budskabet var derfor at man som virksomhed hurtigt kan få beriget sin virkelighed med AR da vi kan finde på simple virtuelle informationslag der ikke behøver at tage oceaner af tid at implementere. Ønsker man som virksomhed større og mere komplicerede AR løsninger, så er vi naturligvis også i stand til at supplere virkelighedsoplevelsen med sådanne lag.

Matterport 3D Kamera

Vi havde også taget vores Matterport 3D kamera og Oculus Go med.

Matterport laver smarte 3D scanninger via infrarød laser. Med vores Matterport scanninger kan vi både tilbyde de traditionelle plantegninger i sort/hvid, men det er også muligt at se scanningerne online hvor man selv kan navigere rundt i, eksempelvis, huset der er blevet scannet med Matterport. Scanningerne lavet med Matterport er derfor langt mere interaktive end de klassiske billeder og videoer som ellers bliver brugt, fordi man selv får lov til at navigere rundt. Ikke nok med det, så er det også muligt at opleve scanningerne i VR, hvilket åbner en helt ny verden for eksempelvis boligmarkedet. Ved CopenXrealities hvor besøgende havde mulighed for at se boliger i vores Oculus Go, var den generelle opfattelse da også, at den smarte 3D teknologi gav en virkelighedstro oplevelse af at have set boligen.

Det er ikke kun ejendomsmæglere der med fordel kan bruge de scanninger vi laver med Matterport. Matterport 3D modellerne kan nemlig konverteres fra objekt filer (.obj.) til point cloud filer (.pts.) hvilket gør det ideelt at arbejde med for arkitekter og ingeniører, da filerne nemt kan bruges i fx.Revit, Autodesk, AutoCAD, eller andre former for CAD-software uden at miste detaljer.

I den forgangne uge blev vi endnu engang bekræftet i, at 3D scanning med Matterport kan bruges indenfor mange brancher. Her var vi nemlig ude for at scanne en stor krybekælder på en folkeskole der skal have lavet nyt ventilationssystem. Opgaven var bestilt af et ventilationsfirma der til trods for ihærdige forsøg, havde besvær med at få skabt sig et overblik over skolens komplicerede ventilationssystem. På baggrund af 3D scanningerne lavet med Matterport, er der nu blevet skabt et overblik over krybekælderen, som både bliver brugt af ventilations installatørerne og af ingeniører der bruger point cloud filen som skabelon i deres CAD program.

2018-10-22T14:09:15+00:00