Loading...

Er Augmented Reality det nye sort indenfor brand & marketing?

Augmented Reality(AR) kan meget vel gå hen og blive det nye sort inden for brand marketing.

Det er ikke en hemmelighed at en unik reklamekampagne skaber en hype og større kendskab til et brand.

Marketing er i bund og grund storytelling designet til at ramme bestemte målgrupper.

Gennem AR er der kommet et redskab, som giver brugerne lov til at interagere med  virksomhedernes historier og univers. Det åbner op for nye muligheder at kommunikere til forbrugere på.

Store brands som fx Burger King, Heinz og Nike er begyndt at se potentialet i AR ift brand marketing.

Ved at se bort fra traditionelle marketingsmetoder, som tv-reklamer, annoncer og flyers, er der åbnet døren ind til en ny verden. En verden, som knytter forbruger og virksomheder tættere sammen. Gennem interaktivt content skabes der bedre brugeroplevelser, hvilket giver større engagement fra forbrugernes side. Det er vel i bund og grund det som store og små virksomheder gerne vil opnå.   

To gode eksempler på brugen af AR

IKEA

Bolig giganten IKEA har med deres app “IKEA Place” ikke blot skabt en interaktiv oplevelse for deres kunder. Essentielt set har de “smidt” en sælger ned i forbrugernes lommer, som er klar til at sælge IKEAs produkter 24/7. Appen lader brugeren via en smartphone placere 3D-møbler i 1:1 forhold i hjemmet. Det er smart, fordi det lader kunden interagere med deres produkt på en helt anden måde, end før var muligt.

Image Credit: IKEA

Jack Daniel’s

AR har også vist sig at være et potent marketingsredskab for whiskeymærket Jack Daniel’s. The Jack Daniel’s AR Experiment app forvandler det klassiske sort hvide mærkat til en digital pop-up bog.

Herefter følger nogle interaktive oplevelser, som bl.a. lærer brugeren om: hvordan whiskyen fremstilles og selvfølgelig fortæller historien om manden bag det berømte whiskeymærke Jack Daniel.

Image Credit: Jack Daniel’s

Selvom vi skriver 2019 er AR ift marketing stadigvæk en ny måde at fange brugernes dyrebare opmærksomhed på. Der er ingen tvivl om at AR kan skabe merværdi og knytte et tættere bånd mellem mellem brugere og virksomheder. Der er kun kradset i overfladen hvad angår AR’s muligheder inden for brand og marketing.

Vi er hos VRDK vildt spændte på hvad fremtiden bringer.

2019-04-26T11:39:15+00:00