DR & Ipsos2018-09-11T09:13:56+00:00

Project Description

Fokusgruppe i Virtual Reality

Problemstilling: Danmarks Radio og analyseinstituttet Ipsos Danmark gik sammen om denne case, for at undersøge mulighederne for at foretage fokusgruppeinterview i Virtual Reality.

En problemstilling begge parter oftes står med, er omkostningerne i at få samlet en ordenligt fokusgruppe. Der er rejse, forplejning og andre udgifter forbundet med at samle X antal personer på et sted.

DR og Ipsos kontaktede derfor VRDK omkring mulighederne for at teste et fokusgruppe interview i Virtual Reality.

Pilotprojektet var en stor succes, som på mange måder var fordi VRDK var forberedt til alt
– Danmarks Radio

Løsning: 3 Respondenter, alle med forskellige geografiske placeringer og profiler, meldte sig til interviewet.

Derefter blev der sendt et par Samsung Gear VR briller ud til alle 3 respondenter.

VRDK sørgede for at guide respondenterne igennem opsætningen af VR Brillen og dertil opsætning af det virtuelle rum, hvor interviewet skulle afholdes.
Grundet konkurs fra AltSpace (et virtuelt møderum med mulighed for egen design af rum) måtte interviewet afholdes i Oculus rooms – En del af softwaren, der følger med et par Samsung Gear VR.

Interviewet forløb uden problemer og varede cirka 2.5 time med 15 min. pause.

Nedenfor kan ses en kort video, hvor Søren fra Ipsos byder de 3 respondenter velkommen i det virtuelle rum inden start.

Læs mere om forløbet på vores blog her.

Case Detaljer

  • Kunde: Danmarks Radio & Ipsos

  • Tech: Virtual Reality

  • Formål: Forskning

  • Software: Oculus

  • Hardware: Samsung Gear + Samsung G7