Augmented Reality B2B – Hvordan kan virksomheder anvende AR ?

Augmented Reality kan anvendes på mange måder i virksomheder. Ved første øjekast, kan AR fremstå som en gimmick, for virksomheder der kun opererer på et B2B marked. Måske typisk reserveret for virksomheder med en bred målgruppe, fordelt på konsumentmarkedet.

Det ville dog være en stor fejl at undervurdere, hvor bredt AR teknologien rammer. Specielt når det kommer til fordelene på B2B markedet.

Vi har allerede snakket om, hvordan Augmented Reality vil disrupte den traditionelle måde at markedsføre sig på i B2C markedet.

Så nu er det på tide at gennemgå, hvordan AR teknologien vil forandre måden virksomheder markedsfører sig til andre virksomheder på.

 

Hvad er Augmented Reality (AR) ?

Augmented Reality er en digital tilføjelse eller udvidelse til det nuværende miljø, eller sagt på en anden måde: Den virkelige (fysiske) verden. Augmented Reality er på dansk “udvidet virkelighed” eller “forstærket virkelighed”.

Før vi dykker ned i Augmented Reality B2B og de mange fordele, kan vi tage et hurtigt kig på, hvad teknologien er.

AR er at tilføje et digitalt lag til den virkelige verden. De fleste personers referencepunkt for dette vil være at finde i det populære spil Pokemon Go.  Et eksempel i nyere tid, er IKEA’s AR App, hvor man kan indsætte en digital version af et møbel, i sin egen stue.

Hvad har Augmented Reality så at gøre med B2B virksomheder?

 

Augmented Reality i 1-til-1 salg

IKEA Appen er et glimrende eksempel på, hvordan virksomheder kan udstyre deres sælgere med hele virksomhedens produktportefølje samlet i en tablet eller smartphone.

Møbler er naturligvis et glimrende eksempel på et fysisk, stort produkt, der enten kræver et showroom, og at kunden skal komme til jer.

En anden mulighed er at medbringe møblet og sætte det op, så kunden kan se det i det tænkte rum. Dette gør dog at du som sælger, ikke kan vise hele dit udvalg.

AR eliminerer begge problemstillinger i de ovenstående eksempler.

En anden industri, der virkelig har taget AR teknologien til sig, er inden for arkitekt og byggebranchen.

Indtil nu har man skulle arbejdet med plantegninger, digitale mock-ups og miniaturemodeller.

Med AR kan man nu se hele huset i 3D på lokationen, før den første mursten nogensinde er blevet lagt.

Det er ikke svært at udskifte, de 2 nævnte eksempler med en anden problemstilling. Man kan forestille sig, hvordan endnu mere komplekse produkter pludselig er tilgængelige ved blot nogle tryk på en skærm.

 

Augmented Reality på Messer og Konferencer

Messer er en trofast stabel på B2B markedet. En mulighed så andre virksomheder, kan gennemgå en række produkter og services på en gang.

Dette kommer dog med den ekstra udfordring, at ens virksomhed skal konkurrerer for opmærksomheden, mere end normalt.

En stand med AR vil til enhver tid slå en brochure eller en video på et tv.

Især her vil en søsterteknologi som et Hologram være effektiv og drage kunder ind. Dette er simpelthen fordi ‘wow-effekten’ er så meget højere.

Augmented Reality kundeservice

Glem alt om 400 siders manualer. Ligeledes at skulle scrolle igennem hjælpe forums, for at finde løsningen på et enkelt problem ved et produkt.

AR vil ændre hele måden vi oplever kundeservice på – Både på B2B og B2C markedet.

En simpel scanning af produktet via en smartphone kan give brugere en række digitale funktioner og løsningsforslag. Dette vil alt sammen være placeret på selve produktet.

 

Konklusionen

AR kræver en større investering, end eksempelvis en VR video vil gøre. For ligesom at du skal have et headset til VR, kræver AR også en app, der skal udvikles. Derefter skal app’en godkendes til de forskellige online stores og optimeres efter, hvilket styresystem brugeren har.

For virksomheder, der overvejer at kaste sig ud i Augmented Reality, er det vigtigt, at man overvejer, hvad man vil med app’en.

En af grundfilosofierne hos Virtual Reality – Danmark (VRDK) er, at guide vores kunder frem til, hvilken løsning der bedst passer dem.

Vi kigger på jeres produkter/services, jeres virksomheds brand og andre faktorer der gør sig gældende. Dette gøres i samarbejde med jer, for at finde den rigtige strategi og løsning.

Derefter overtager vi hele produktionen og forløbet, indtil I har fået den bedst mulige løsning for jeres virksomhed.

Hvis jeres virksomhed har overvejet at implementere AR (VR eller 360 video), så vil vi med glæde give en kop kaffe eller komme forbi til en uforpligtende snak, og sammen finde ud af, hvor jeres behov ligger.

I kan kontakte os her eller ringe på +45 60 13 57 26.

Hvis dette indlæg var interessant, så kig også på vores indlæg om Mixed Reality: Hvad er Mixed Reality?