Loading...

Augmented Reality kan for mange virksomheder der kun operere på et B2B marked fremstå som en gimmick typisk reserveret for virksomheder med en bred målgruppe fordelt på konsumentmarkedet.

Det ville dog være en stor fejl at undervurdere, hvor bredt AR teknologien rammer, når det kommer til fordelene på B2B markedet.

Vi har allerede snakket om, hvordan Augmented Reality vil disrupte den traditionelle måde at markedsføre sig på i B2C markedet.

Så nu er det på tide at gennemgå, hvordan AR teknologien vil forandre måden virksomheder markedsføre sig til andre virksomheder.

Augmented Reality – Hvad er det?

Før vi dykker ned i de mange fordele AR byder ind med, kan vi tage et hurtigt kig på, hvad præcis teknologien er.

Augmented Reality er – i modsætning til VR – en digital tilføjelse til det nuværende miljø, eller sagt på en anden måde: Den virkelige verden.

AR er at tilføje et digitalt lag til den virkelige verden. De fleste personers referencepunkt for dette vil være at finde i det populære spil Pokemon Go, eller i nyere tid kan man se på IKEA’s AR App, hvor man kan indsætte en digital version af et møbel, man ønsker at købe i sin egen stue.

Hvad har dette så at gøre med B2B virksomheder?

Augmented Reality i 1-til-1 salg.

IKEA Appen er et glimrende eksempel på, hvordan virksomheder kan udstyre deres sælgere med hele virksomhedens produktportefølje samlet i en tablet eller smartphone.

Møbler er naturligvis et glimrende eksempel på et fysisk stort produkt, der enten kræver et showroom og at kunden skal komme til jer.

Anden mulighed er at medbringe møblet og sætte det op, så kunden – i modsætning til et showroom – kan se det i det tænkte rum. Dette gør dog udvalget mindre.

AR eliminere begge problemstillinger i de ovenstående eksempler.

En andet eksempel på en industri der virkelig har taget AR teknologien til sig, er inden for arkitekt og byggebranchen.

Forestil sig, om man vil, en et tomt stykke land. Indtil nu har man arbejdet med plantegninger, digitale mock-ups og miniaturemodeller.

Med AR kan man nu se hele huset i 3D på lokation, før den første mursten nogensinde er blevet lagt.

Det er ikke svært at udskifte de 2 nævnte produkter med X og forestille sig, hvordan endnu mere komplekse produkter pludselig er tilgængelige ved et par tryk på en skærm.

Augmented Reality på Messer

Messer er en trofast stabel på B2B markedet. En mulighed for andre virksomheder at gennemgå en række produkter og services på en gang.

Dette kommer dog også med den ekstra udfordring, at ens virksomhed konkurrere for opmærksomheden mere end normalt.

En stand med AR vil til enhver tid slå en brochure eller en video på et tv.

Især her vil en søster teknologi som et Hologram være effektivt og drage kunder ind, simpelthen fordi wow-effekten er så meget højere.

Augmented Reality kundeservice

Glem alt om 400 siders manualer og scrolle igennem forums for at finde løsningen på en problemstilling ved et produkt.

AR vil ændre hele måde vi oplever kundeservice på – Både på B2B og B2C markedet.

En simpel scanning af produktet via en smartphone vil give brugere en række digitale funktioner og løsningsforslag, alt sammen placeret på selve produktet.

Konklusionen.

AR kræver en større investering end eksempelvis en VR video vil gøre. Simpelthen fordi der skal udvikles en App, der ligeledes skal godkendes til de forskellige online stores og optimeres efter, hvilket styresystem brugeren har.

For virksomheder der overvejer at kaste sig ud i AR, er det vigtigt at man overvejer, hvad man vil med App’en.

En af grundstenene i filosofien hos Virtual Reality – Danmark er at guide vores kunder frem til, hvilken løsning der bedst passer dem.

Vi kigger på jeres produkter/services, jeres virksomheds brand og andre faktorer der gør sig gældende – i samarbejde med jer – for at finde den rigtige strategi og løsning.

Derefter overtager vi hele produktionen og forløbet indtil I har fået den bedst mulige løsning for jeres virksomhed.

Hvis jeres virksomhed har overvejet at implementere AR (eller VR eller 360 video), så vil vi med glæde give en kop kaffe, eller komme forbi til en uforpligtende snak, og sammen finde ud af, hvor jeres behov ligger.

I kan kontakte os her eller ringe på +45 60 13 57 26.

2018-09-06T12:43:45+00:00