Augmented Reality

Skal vi gøre din ide til virkelighed?

Kontakt

Placer vasen på hylden og se hvordan den matcher gardinerne. Se hvordan den nye bil ville se ud i din garage før du nogensinde har drejet nøglen. Augmented Reality vil sprede sig til alle aspekter af forretning, og revolutionere alt vi kender til i dag.

Augmented Reality (AR) er teknologien der gør den statiske verden levende med et digitalt lag. AR kan bruges til uendeligt mange forskellige formål og kan fremvises på flere forskellige måder. Her kan du læse om de forskellige metoder.

Web-baseret Augmented Reality (WebAR)

WebAR er er en metode hvorpå man benytter en webbrowser til at visualisere de objekter man ønsker at få placeret via kameraet på din telefon. Dette er en fordel da man i modsætning til mange andre apps ikke behøver at downloade noget, men blot skal give sin telefon eller tablets browser adgang til kameraet når hjemmesiden åbnes. Man kan derfor benytte sin egen hjemmeside og således få kunderne til at se præcis det man ønsker i deres eget hjem.

Fordel: Man slipper for at downloade en app.

Ulempe: Man har mindre funktionsmuligheder i en webbrowser.

Kontakt

App-baseret Augmented Reality (App AR)

AppAR er i sagens natur en applikation man downloader til sin telefon eller tablet/ipad. Dette betyder at når appen åbnes, vil det være muligt at benytte de indbyggede AR funktioner. Man vil altså kunne interagere med ting og objekter direkte igennem sit device. I modsætning til WebAR har AppAR flere muligheder, da man her ikke er begrænset af webbrowserens muligheder og derfor kan udvikle flere funktioner. Mange sociale medier har i dag mulighed for at integrere filtre og andre AR funktioner som vi også kan udvikle løsninger til, således at brugerne af disse platforme kan prøve kræfter med AR.

Fordel: Uanede muligheder med augmented reality og integration til andet software

Ulempe: Kræver downloads af brugerne

Kontakt

Fysisk Augmented Reality

AR er et ønske om at digitalisere den virkelige verden og hvis man ikke ønsker at benytte et headset eller en mobil telefon så er der stadig muligheder for dette. Der er en stigende interesse i at lave nyt og spændende indhold til forbi passerende og her er det muligt at bygge en skærm med et kamera i. Således vil vi have mulighed for at placere objekter lige der hvor vi placere skærmen, og brugerne vil derfor ikke have behov for at finde telefonen frem for at se det ønskede indhold.

Fordel: Alle forbi passerende vil kunne se og interagere med indholdet med det samme.

Ulempe: at det kræver en fysisk placering.

Kontakt

Mixed Reality (MR)

Mixed Reality er et begreb der dækker over brugen af et visuelt lag du kan interagere med ved eksempelvis brugen af dine hænder. Det er altså et lag du kan interagere med ved eksempelvis fysisk bevægelse. Ofte laver vi løsninger og software til Microsoft Hololens 2 som er et headset man tager på hovedet og herfra kan man igennem en gennemsigtig skærm både se den virkelige verden og det digitale lag som man kan dele med andre på en computer.

VRDK hjælper med indkøb opsætning samt uddannelse på udstyret hvis det er nødvendigt.

Fordel: Man kan eksempelvis bruge sine hænder og interagere med det digitale lag

Ulempe: Kræver det fysiske headset på hovedet for at bruge dette

Kontakt

“We are changing the world with XR technology”

Augmented Reality Historisk

I 1968 tog amerikaneren Ivan Sutherland de første spæde skridt til hvad vi i dag kender som AR. Han udviklede den første hovedbårne AR brille, hvor der blev lagt et lag over virkeligheden. Det digitale lag som blev tilført, bestod af nogle simpelt tegnede strukturer, som var computergenereret.
Få år senere i 1974 skabte Myron Krueger kunstværket ‘the video place’ som kombinerede projektorer og videokameraer, hvilket omgav brugerne i en kunstig virkelighed som reagerede på deres bevægelser og handlinger uden brug af ekstra udstyr (handsker og briller)
I 1981 blev Augmented Reality for første gang vist på tv. Det er muligt gennem Dan Reitan’s interaktive AR til vejrudsigter.
I 1991 fandt Tom Caudell på begrebet Augmented Reality
Op gennem 1990’erne og 00’erne bliver teknologien langsomt mere udbredt. Store Virksomheder som BMW, National Geographic, Coca-Cola og Disney begynder at implementere AR i nogle af deres kampagner. Det er dog ikke ensbetydende med folk er klar over de er blevet eksponeret for Augmented Reality. 2016 er året, hvor AR bryder igennem til den brede befolkning. Det sker med spillet ‘Pokémon Go’.

Spørgsmål?

– Skriv til os